Jumaat, 5 Ogos 2011

TempoYak


 gambar ni amik kat blog ni pinjam ye....



tetibe je buat citer pasal tempoyak
of kos la mai peberet ler.
tempoyak aku buat sendiri ja
beli durian... perisi dari biji boh garam sket boh gula skettt
taraaa 
dah jadi wokeh... senang je kan...
jadik.. SELAMAT MENCUBA...

so semalam... tetiba teringat resepi ni...
teringat masa bujang2 dulu abah selalu masak resepi ni
tempoyak goreng ikan bilis... kalau nak buat ngan udang pun bole
yum yum tau rasa dia.... 
upss terasa-rasa pulak tengah dok taip ni ahakss
so petang semalam aku dah buat resepi ni
tapi gambo takda la ye...

bahan
- tempoyak
- bawang putih (agak le sendiri)
- bawang merah (agak le sendiri)
- asam jawa
- asam keping
- kunyit
- serai
- belacan
- ikan bilis/udang (terpulang nak masak mana satu)
- cili api ke cili padi ke terpulang

cara-cara
1.  masukkan sedikit minyak
2.  tumis bawah putih, bawang merah, serai, belacan, dan ikan bili sehingga naik bau
3.  pastu amik tempoyak... ikut banyak manala korang nak masak
4.  pastu terus masukkan air asam dan asam keping 
(air asam ni kena masuk terus tau sebab karang hangit plak korang punya tempoyak tu)
5.  pastu masukkan skit garam dan gula mengikut selera tekak korang hahaha
6.  tumis tumis tumis sampai ikot suke la kekekee... dan tara dah siap...




notakaki:  amat menyelerakan makan ngan nasi panas2... nak buat sebagai cicah pun bole.. ngan timun ka... ngan ulam ka... ngan tauhu goreng ka...



Catat Ulasan